EXHIBITIONS

  • 佐川晃司展 「半面性の樹塊」-1990年を中心に
  • 佐川晃司展 「半面性の樹塊」-1990年を中心に

佐川晃司展 「半面性の樹塊」-1990年を中心にSAGAWA Koji Exhibition: “A Semi-Plane/Mass of Trees”- Focus on 1990

2025年1月20日 ー 2025年2月8日January 20, 2025 - February 08, 2025

ヒノギャラリーでは2025年1月20日(月)より「佐川晃司展 半面性の樹塊-1990年を中心に」を開催いたします。

今回、展覧会のタイトルにもある『半面性の樹塊』は「菱形」を基本形に、三角形や五角形といった多角形と線、色面により構成された、1990年頃から今日まで30年以上続く佐川のライフワークとも言えるシリーズです。 特に「菱形」というモチーフとの出会いは画期的であったと佐川は振り返ります。最初に「半面性の樹塊」が制作されたのは1989年、佐川が34歳の頃でした。東京藝術大学大学院在学中の1980年代初頭は、ミニマルな色面の絵画を中心に制作していた佐川でしたが、新たな絵画空間の模索と共に、次第に身近な風景の見え方に深い関心を寄せていくようになります。それは当時の佐川が過ごした環境と決して無関係ではないでしょう。

1985年同大学院を満期退学すると、同年より京都精華大学の講師となり、以降は関西に拠点を移し、滋賀県のなだらかな山に囲まれた田園の中にアトリエを構えます。 そうした自然豊かな暮らしの中で、ある夕方、アトリエの周りを歩いていた時、それまで量感を持っていた木がふいに逆光でシルエットとなり佐川の目に菱形に映りました。また、春先には田植え前の水が張られた田んぼを見て、つい先ごろまで耕された茶色い土くれの広がりであったものが、水が張られたとたんに、遠近感は保たれたままに、鏡面のように空を映し、「菱形」のフォルムが立ち上がって見えたと言います。 そうした体験から、視覚的には平面でありながら、木々や空といった風景を深い量感で包み込む「菱形」というフォルムの中に何重ものイリュージョンを畳み込めるのではないか、と佐川は確信しました。

もちろん「菱形」というフォルム自体が重要なのではなく、絵画が物質としての現前性や平面性を保ちながらも、見る者それぞれの身体に対応し、働きかけることこそが重要で、その上で、「菱形」という単純な形の中に広がりと奥行き、量感と深さ、複数の視線の交錯といった様々な要素が曖昧に重なり合いながらも、全体として揺るぎない安定感を感じさせる絵画を描きたい、と佐川は語ります。 丁寧に時間をかけて何層にも重ねられた絵具が、支持体の深奥からにじみ出るように広がりを見せる佐川の絵画を目の前にすると、自然の風景が立ち現れるような感覚を覚え、あたかも画家自身の知覚を追体験しているかのような不思議な感覚にとらわれます。佐川は自身の作品に対して、「具象の“風景画”よりも風景画に近い」と公言しますが、彼の作品は単なるフォーマリズムにとどまらず、抽象であるがゆえに、鑑賞者それぞれの心に眠る原風景を呼び覚ます力を持ち、そうした鑑賞体験からも佐川の試みをうかがい知ることができます。

ヒノギャラリーでは3年振りとなる本展では、佐川の作家活動において、重要な転機となった「菱形」との出会いの最初の出発点である1990年の油彩画作品を中心に展示いたします。ぜひご高覧くださいませ。

Hino Gallery is pleased to present “SAGAWA Koji Exhibition: ‘A Semi-Plane/Mass of Trees’ - Focus on 1990” from Monday, January 20th, 2025.

The title of the exhibition, “A Semi-Plane/Mass of Trees” refers to Sagawa's lifework series that has continued for more than 30 years since 1990, consisting of polygonal shapes such as triangles and pentagons, lines, and colored surfaces based on rhomboids. Sagawa recalls that his encounter with the “rhombus” as a motif was particularly groundbreaking: the first piece from “A Semi-Plane/Mass of Trees” was created in 1989, when Sagawa was 34 years old. In the early 1980s, when he was a graduate student at Tokyo University of the Arts, Sagawa was mainly producing minimalist color paintings, but as he searched for a new pictorial space, he gradually became deeply interested in the way familiar landscapes are seen. This probably relates to the environment in which Sagawa spent most of his time during that period.

In 1985, he left the graduate school of Tokyo University of the Arts and became a lecturer at Kyoto Seika University, and since then, he has been based in Kansai, where he set up his studio in the countryside surrounded by the rolling mountains of Shiga Prefecture. One early evening, when taking a walk around the grounds of his studio surrounded by this rich natural environment, a voluminous tree suddenly appeared to Sagawa as a rhombus shape due to the way it was backlit. He has also stated that in early spring, when he saw rice fields filled with water before planting, (and that had until shortly before been simply an expanse of plowed brown dirt) they reflected the sky like a mirrored surface, while maintaining the sense of perspective, and the rhombus form appeared. These experiences convinced him that he could weave multiple layers of illusion into the rhombus form, which, although visually flat, envelope the landscape of trees and sky with a deep sense of volume.

The form of the rhombus in itself is not particularly important. What is important is that the paintings respond to and work in relation to the viewer's body while maintaining their material presence and flatness. Sagawa says that he wants to create paintings that give a sense of unshakable stability as a whole, despite the ambiguous overlap of various elements such as breadth, volume and depth, and the interplay of multiple perspectives in the simple form of a rhombus. When you see Sagawa's paintings, in which layers of paint, carefully applied over time, seem to ooze from the depths of the support, you feel as if a natural landscape is emerging, as if reliving the artist's own perceptions. Sagawa describes his own work as “closer to landscape than to figurative landscape painting,” but it is not mere formalism, and because it is abstract, it has the power to awaken an original image of landscape that lies dormant in each of the viewers’ minds.

This exhibition, Sagawa's first at Hino Gallery in three years, will focus on oil paintings from 1990, the starting point of his encounter with the rhombus, which marked an important turning point in his career as an artist.

We hope you will come to see the exhibition and enjoy his works.