2024年9月21日 ー 2024年10月12日September 21, 2024 - October 12, 2024
ヒノギャラリーでは2024年9月21日(土)より「丸山富之《彫刻竹取物語》」を開催いたします。
前回弊廊での展覧会《垂直の夢》にて丸山は、作品における「こちら側」から「向こう側」への意識の移行、そして、地下へのさらなる関心を明らかにしました。また、昨年1月、いりや画廊(東京)で開催された個展に際し、次のようなコメントを残しています。「石の層は水平に見れば空間の拡がりを感じさせ、垂直に見れば時間の奥行きを知覚させる。そこで、水平の拡がりと垂直の奥行きに深く分け入ることによりこのことをより強く見たいと考えた。そこは何か新しいかたちが生成する場所になるかもしれない。」
そうした志向を経て、今回丸山は展覧会を《彫刻竹取物語》と題し、新作を発表いたします。
彫刻竹取物語
竹は地と空を垂直に結んで呼吸する
地、新しいものの生まれるところ
空、新しいものの生まれるところ
竹の中の空洞、新しいものの生まれるところ
新しいものはよくわからないものとしてある
そのものは重力の中で動き回る
そのものは地平で育ち自ら立ち上がる
そのものは完全に成長する前で(例えば石が像に変わる少し前で)その成長を止める
そのものはこのものに変わる
そして空に還っていく
丸山富之
『竹取物語』は、日本人であれば言わずと知れた、現存する日本最古とされる物語です。今回丸山は、自身の制作における境地が、この『竹取物語』の - 竹の中に(時空を超え)現れたかぐや姫が、最後は月へと帰っていく - ストーリーにどこか共感を覚え、展覧会タイトルを《彫刻竹取物語》としました。
丸山は長年、「石のかたまりをもとに、地平から空への働きかけ」を軸とし制作を続けてきました。そして、近年ではその意識を地下まで巡らせるのですが、昨年と本展における作家の言葉からも、水平と垂直の関係にさらに踏み入ることで、より茫漠とした空間の知覚を目指し、辿り着いた領域、いわば、空処にこそ「何か新しいかたち」が出現するのではと予感しています。
地と空をむすぶ果てしない空間に思いを馳せ、目の前にある石を彫る。その石もまた、途方もない時間を経て生成された、いわば時空を超越した存在であり、それが丸山を通してなにものかになり、やがてそれもまた空へと還ってゆく。万物の出生や連関、流転をより強く示唆する今回の丸山の新作ですが、あらゆる起源がそうであるように、決してそれらは何もないところから突如現れ出たわけではなく、作家のこれまでの制作や生活の中で紡いできた、まさにナラティブによってもたらされたかたちであり、有為転変の位相といえます。
ヒノギャラリーでは3年ぶりとなる丸山富之の新作展。丸山が織りなす《彫刻竹取物語》をどうぞご高覧くださいませ。
Hino Gallery is pleased to present "A Sculptural Tale: Taketori Monogatari" by Tomiyuki Maruyama from Saturday, September 21st, 2024.
In Maruyama’s last exhibition at Hino Gallery, "Vertical Dream," he revealed a shift in consciousness from 'hither side' to 'thither side' in his work, and a further interest in the space below the ground. On the occasion of his solo exhibition at Gallery Iriya, Tokyo in January last year, Maruyama said: 'When I looked at stone horizontally, the layers give a sense of spatial expansion, and when observed vertically, the depth of time is perceived. I wanted to acquire the sense of going deeper into both the horizontal expansion and the vertical depth. It could be a place where some new form is generated.' Having explored those perceptual positions, this time Maruyama will present his latest works under the exhibition title, "A Sculptural Tale: Taketori Monogatari (The Tale of the Bamboo Cutter)."
A Sculptural Tale: Taketori Monogatari
Bamboo breathes while connecting ground to sky
Ground, where new things are born
Sky, where new things are born
Hollow of bamboo, where new things are born
A new thing exists as something inexplicable
It moves around in gravity
It grows upon the ground and stands up by itself
It stops growth before it is fully developed, just before stone turns to statue
It turns into something
Then it returns to the sky
Tomiyuki Maruyama
"Taketori Monogatari (The Tale of the Bamboo Cutter)" is said to be the oldest existing Japanese tale, and is well known to Japanese people. Maruyama has chosen the exhibition title "A Sculptural Tale: Taketori Monogatari”, because the central character in the story, Princess Kaguya, appears inside the hollow of the bamboo (transcending time and space) and eventually returns to the moon from where she came. The artist feels the tale somehow resonates with his recent works.
Maruyama has been creating works "by approaching the sky from the horizon, from the position or perspective of a stone" for many years, but his recent concerns are with a perspective or consciousness associated with going deeper underground. The artist's comments last year and in relation to this exhibition, clarify that he has a feeling that 'some new form' will emerge, after considering a more vast perception of space by further exploring the relationship between the horizontal and the vertical.
Maruyama carves stone while thinking of an eternal space that connects ground and sky. The stone could also be considered a being that transcends both time and space, having naturally been generated over a extensive period of time, and then, through the artist, it becomes something new, before it too, like Princess Kaguya, finally returns to the sky.
Maruyama's latest works suggest more strongly than before, that birth, connection and all things are in a state of flux, and like all things in nature, they do not suddenly appear out of nowhere, but are forms brought about by the very narratives the artist has literally spun in and around his work and life to date. Perhaps, these ideas could be construed as a topology of mutability: one that references the Buddhist notion of Uitenpen which is characterized by the acceptance that all life forms and phenomena are constantly changing due to various influences and conditions. A metaphor perhaps, for worldly impermanence and transience.
This is the first exhibition for Tomiyuki Maruyama at Hino gallery in three years. Please come and see "A Sculptural Tale: Taketori Monogatari" spun by Maruyama.