EXHIBITIONS

  • 長谷川さち  Garden
  • 長谷川さち  Garden

長谷川さち GardenSachi Hasegawa "Garden"

2024年3月25日 ー 2024年4月13日March 25, 2024 - April 13, 2024

ヒノギャラリーでは2024年3月25日(月)より「長谷川さち《Garden》」を開催いたします。

長谷川さちは15年以上石を主材に制作を続ける彫刻家です。弊廊での初個展は2008年、暮らしの中に何気なく存在するものを、作家独自の視点で切り取り生み出された作品によって構成されたその空間は、どちらかといえば、ライフスケールにもとづくものでした。しかし、近年その意識はより外へと向かい、作家自身も「現実のものから、現実にはあるらしいけれど、触れられないもの、その外に行った興味が宇宙にまで広がった」とし、作品とそれらを取り巻く空間や次元の捉えかたにおいて、より深度が増幅していることを認めています。長谷川は、2008年の初個展時に発表したある作品が、それから9年後の平塚市美術館におけるロビー展「長谷川さちの彫刻−レイライン」に展示された際、「設置した瞬間に作品がぴたりとはまり空間が一変した」体験をしており、「作品の印象がまるで違って見えた」と述懐しているのですが、そうした経験もまた、彼女の意識の変化に作用しているのかもしれません。

長谷川はそもそも石を別次元の存在とも捉えており、また、触れられないものや不可視のもの、気配やエネルギー、波動といったことへの関心は、作家活動を始めた頃から一貫して持ち続けております。ただ、それらを通して知覚されるスケールや空間の捉えかたは、まさに宇宙のごとく無限に、より多次元へと拡張していることが、近年の作品や作家の言葉からもうかがうことができます。

しかしながら、特に今回、そうしたことをより意識させるきっかけとなったのは、一聞逆説的にも感じられるのですが、自身の内側で起こっている事象、またそれらを含む身体性だといいます。最近の制作において長谷川は「現実とはおそらく全て自分の内側で起こっていること(思考や感情)が現象化しているなと思い始め、身体との関係、自分の内側が神聖な場であったし、宇宙である」と強く実感したといいます。そこから創出された作品は、当然ながら定義し得ない相変わらず摩訶不思議なものなのですが、思考や感情、潜在意識までも含めた身体性によって現出たらしめたと考えると、言葉で説明できるものでは到底なく、それはもしかすると作家自身であり、またそれをも内包した宇宙なのかもしれません。

目に見えているもの、物質として在るものだけがすべてではないことを、長谷川彫刻は教えてくれます。作品の表面に残された鑿跡からは、その精度や密度の高さとともに、石と作家のあいだで生じた波動を感じることができ、それは同時に作品の内外へと波及し、多次元の世界を示唆的にしています。また、その熱量を持った作品が展示されたときに生まれる場の変化も −作家が平塚市美術館で感じたような− 長谷川作品がもたらす魅力のひとつといえるでしょう。

弊廊での個展は約7年ぶりとなり、今回はある種、原点回帰のような展示になると作家はいいます。大型の彫刻では初の試みとなるガラスを組み合わせた作品を含む、新作彫刻約6点とドローイング作品を展観いたします。時間や空間の概念を越え、長谷川さちが導き出した《Garden》へ、是非お立ち寄りください。

Image: 全てを含む私、または私を含む全て
2024年, 黒御影石・ガラス, H87×W84×D45cm 撮影:山本糾

Hino gallery is pleased to present “Garden” by Sachi Hasegawa from Monday, March 25th, 2024.

Sachi Hasegawa is a sculptor who has been working mainly with stone for over 15 years. Her first solo exhibition at the gallery was held in 2008, and the show was comprised of works that somehow capture the essence of things that casually exist in our daily lives, as seen from the artist's unique perspective, and executed on a life size scale.

In recent years, however, the artist's awareness has moved further outwards, and she states that her "interest has expanded from what is real, to what seems to exist in reality but cannot be touched, on the outside or even in the universe." The way she perceives her work and the space and dimensions that surround the pieces, suggests an acknowledgment of an increased, more ephemeral or cosmological kind of depth. When one of the works exhibited at her first solo exhibition in 2008 was displayed again in the exhibition 'Lay Line: Sculpture by Sachi Hasegawa' at the Hiratsuka Museum of Art nine years later, Hasegawa recalls that, "as soon as it was installed, the work fitted in perfectly and the space was completely transformed," and that "the impression of the work looked totally different.” This experience may also have played a role in her shift of awareness.

Hasegawa regards stones as beings of another dimension from the outset, and she has always been interested in things that cannot be touched: things that are invisible such as signs, energy and vibrations, since she started her career as an artist. However, it can be seen from recent works and through the artist's words that the scale and space perceived through these works is changing too, as infinitely as the universe, and expands to multiple dimensions.

Nevertheless, especially this time, what made Hasegawa more aware of such a perspective is, perhaps paradoxically, the events that are happening inside herself, and the physicality included in them. In her recent work, she says that she began to realise strongly that "reality is probably phenomenalised from what is happening inside me (including thoughts and feelings), and that my own body and my inner self, which relates to the physicality, was a sacred place and a universe." Therefore, her works created from that context are as mysterious as ever, but when you consider that they are made manifest by the physicality including thoughts, feelings and even the subconscious, they can hardly be explained in words. Perhaps, that is the artist herself and also the universe that contains her.

Hasegawa’s sculptures suggest that what we see and what exists materially can never present any sense of totality or completeness. The chiselled marks left on the surface of the stone sculptures show the precision and density of the process, as well as indicating the extent of the physical vibration generated between material and artist, which at the same time resonates and somehow spills over into and out of the work, suggesting a multi-dimensional world. To transform the mood or scenery of the place that is created when such works are installed - as the artist felt at the Hiratsuka City Museum of Art - is also one of the magical phenomena that Hasegawa's work brings.

This will be the artist's first solo exhibition at the gallery in about seven years, and Hasegawa says the exhibition will be a kind of revisiting of the starting point. It will feature approximately six new sculptures and a series of drawings. One of the works included is the first attempt for the artist at a large stone sculpture that combines glass. We hope you will come and enjoy the “Garden” that Sachi Hasegawa has created: it presents a rare occasion to go beyond limitations set by notions of time and space.

Image: Everything and I
2024, Black granite and glass, H87×W84×D45cm Photography: Tadasu Yamamoto