2023年10月10日 ー 2023年10月28日October 10, 2023 - October 28, 2023
油絵具の欲望
私は「絵画」をイメージする時に、油絵具の質感や表情を伴って思い浮かべるのであるが、油絵らしい表情というものも時代とともに変わってきている。厚く重ねられた渋い色調の画面から、キャンバス地が心地よく感じられるフラットなものまで相当な幅がある。それらの一部はアクリル絵具で表現されても、内容に変化はないだろうと思える。
私が油絵具を使う理由は、何度でもやり直しができるところにある。そして、その制作のプロセスのすべてが画面に残っていると思えるからだ。もちろん隠れて見えなくなってしまう層がほとんどなのであるが、下にある層から突き上げてくるようにも感じられるのだ。
しかし、油絵具はその表情の豊かさのために、理念やコンセプトの邪魔となり表現を曖昧にするとして、遠ざけられた時代もあった。油絵具は肉体と似ていると思う。もともと肉体を表現するために作られたものだろう。時として、疎ましく思えるくらいの強さと表現力を持つ絵具である。
制作の過程で、画面上の油絵具の状態が、その後の方向を決めることもある。制作は淡々と進む訳ではない。感情的になる瞬間も多く、少しやけを起こしたような行為がなされることもある。その時の絵具の状態に、周りが引っ張られることもあるということだ。それは正直な反応とも言えるが、惑わされている時でもある。しかし近年の制作では、この惑わされているような時にヴィジョンが明確になってくることが多い。
最初に完成のイメージを持たない分、この描き出しにおける油絵具との関わりは、より直接的になっているようだ。目的を持たずに始まって行く感じは、不安ではあるが、まだ見ていない油絵具の表情や絵姿が現れてくれるという期待も大きいのだ。
2023年9月
小林良一
Desire of Oil Paint
“When I think of "painting," I think of the texture and the expressive quality of oil paint, but for me, this expressive nature specific to the oil medium has changed over time. There is considerable scope within the oeuvre of oil painting, from thickly layered surfaces with austere tonality, to flat, thinly layered paintings where the materiality of the canvas is accentuated. It seems to me that some of the paintings could be rendered in acrylic paint but it isn't the same as oil, which has "considerably more scope within the oeuvre."
One of the reasons I use oil paint is because it feels like I can continually start over again and again and that the entire evidence of the process of creation remains on the canvas. Of course, most of the layers are hidden and obscured, but I feel as if they are rising up from underneath.
There was a time, historically, when oil paint was shunned precisely because of its expressive qualities: as if it was considered an obstacle to the communication of ideas and concepts, and somehow obscured direct expression. I think oil paint is similar to a physical body. It was probably originally created to depict something physical, human perhaps. It is a type of paint with such strength and expressiveness that at times it seems almost other worldly.
During the creative process, the physical state of the oil paint on the canvas sometimes determines the direction of the work but the development does not proceed without difficulty. There are many emotional moments, and sometimes my actions seem to be a bit desperate. The elements within the paintings are sometimes informed by the state or condition of the paint in the moment. This instigates an honest reaction, but it can also be misleading. In recent years, however, it is often in these moments of apparent deception that the vision becomes clearer.
The relationship with the oil paint seems direct, because I do not have an image of the finished work at the beginning. The feeling of starting without a goal can be unsettling, but it also gives me great hope that I will be able to see an expression or appearance of something through the paint that I could not have foreseen.”
Ryoichi Kobayashi
September, 2023