EXHIBITIONS

  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展
  • 松本 陽子 新作展

松本 陽子 新作展Recent Works by Yoko Matsumoto

2023年5月8日 ー 2023年6月3日May 08, 2023 - June 03, 2023

ヒノギャラリーでは2023年5月8日(月)より「松本陽子 新作展」を開催いたします。

1960年に東京藝術大学油画科を卒業した松本陽子は、以来今日まで絵を描き続けています。60年以上となる制作のなか、いくつかの変遷を遂げながらも、常に揺らぐことなく作家が追い求めているもの、それは色彩と形による強靭な構造を持った自律した絵画です。

松本作品の代名詞ともいえる朦朧とした画面が特徴的なピンクのアクリル画を経て、2005年より取り組み始めたのがグリーンの油彩画です。松本はそれをドローイングの延長線上にあると位置づけ、時に大掛かりなドローイングと語ったりもしています。作品に木炭とオイルパステルがふんだんに用いられていることもそれを示唆しますが、作家が理想とする絵画は既述に加え、常に自身の意に反し、精神を超えていくものでなくてはならないといい、つまり、松本の絵画には構想や下絵、まして具体的な対象物は存在せず、実際に描くという行動とそれにより表出するものへの瞬発的な働きかけによって画面が成立しています。ドローイングの意は今やさまざまに解釈されておりますが、形体や明暗を画面にもたらす行為・過程とするならば、松本が自身の作品、特に、なにものかをとらえようと運ばれた線、その痕跡が顕著な油彩画に、ドローイング的感覚を抱くこともうなずけます。

また作家はグリーンの油彩画を描くなかで、白を基調とした作品もたびたび制作しています。松本が追及する絵画は色彩を重視していることは明らかですが、そのなかでも白はこれまでもさまざまな色の傍らにあり、本人も画面における空間構築の主役を担っていると語っています。確かに遡ってみても、白を取り入れていない松本の作品は少なく、作家の求める強靭な構造を持つ絵画において、白という色彩がいかに重要であるか、作品そのものが顕示しています。

松本陽子の個展は弊廊では約3年半ぶりとなり、今回はすべてタブローの新作を展観いたします。充足することなく描き続ける作家の「今」を、各作品から、そして、展示空間全体から感じ取っていただければ幸いです。

なお、現在、東京都現代美術館で開催中の「MOTコレクション 皮膜虚実/Breathing めぐる呼吸」(6/18迄)にて、アクリル・油彩からドローイング・水彩まで、館が所蔵する松本陽子のすべての作品をご覧いただけます。また、京都国立近代美術館で開催となる「開館60周年記念 Re: スタートライン 1963-1970/2023 現代美術の動向展シリーズにみる美術館とアーティストの共感関係」(4/28〜7/2迄)では、60年代の油彩画が展示されます。松本絵画の初期から現在までを網羅的にご覧いただけるまたとない機会ですので、是非弊廊の新作展とあわせてご高覧くださいませ。


*オープニングレセプションは控えさせていただきます。ご来廊時はなるべくマスクの着用をお願いいたします。



Hino Gallery is pleased to present a solo exhibition by Yoko Matsumoto from Monday, May 8th, 2023.

Yoko Matsumoto graduated from the Oil Painting Department of Tokyo University of the Arts in 1960. She has been painting ever since. In her 60 year plus artistic career, although her work has stylistically changed several times, she has never wavered in her pursuit of an “autonomous” approach to painting with an emphasis on strong structure created through the balance of color and form.

Matsumoto began working on green oil paintings in 2005 after completing her iconic pink acrylic series, which are characterized by their indistinct appearance, and are often considered synonymous with Matsumoto's oeuvre. She considers the green works to be an extension of her drawings, and sometimes describes them as large-scale drawings. The abundant use of charcoal and oil pastel supports this, and Matsumoto's “ideal” painting, according to her, must always be somehow contrary to her own expectations and transcend her own spirit. There is no plan or rough sketch, much less a concrete object, but rather the actual act of drawing / painting and the instantaneous action of working on the object that emerges on the surface establishes her paintings. The meaning of "drawing" can be interpreted in various ways. If it is considered as the act or process of bringing form and tonality to a surface, it is natural to assume that Matsumoto feels a sense of drawing in her own works, especially in her oil paintings, in which the traces of drawn lines carry an attempt to capture something.

In addition to the green paintings, Matsumoto also frequently produces white works. It is clear that Matsumoto consistently engages with color, but the color white has always been used alongside a variety of other colors, and she has said that white plays a leading role in the articulation of painterly space. Indeed, there are very few works by Matsumoto that do not incorporate white, which reveals how important it is for the artist to consider white as a necessary color to provide a strong structure.

This will be Yoko Matsumoto's first solo exhibition at Hino Gallery in three and a half years, and all of her recent works will be on view. We hope you will feel a sense of the artist’s "present" sensibility: her insatiable desire to continue painting is evident in each of the individual works and throughout the entire installation.

All of Yoko Matsumoto's works, from acrylics and oil paintings to drawings and watercolors, which are in the collection of the Museum of Contemporary Art Tokyo, are available to view in "MOT Collection: Membrane of the Time/Breathing" at the museum until June 18th. In addition, one of her oil paintings from the 1960s will be exhibited at the "60th Anniversary Re: Startline 1963-1970/2023 Sympathetic Relations between the Museums and Artists as Seen in the Trends in Contemporary Japanese Art Exhibition" at the National Museum of Modern Art, Kyoto from April 28th to July 2nd. This is a tremendous opportunity to see Matsumoto's paintings from the early period to the present, and we hope you will take the opportunity to visit the exhibitions as well as the solo exhibition of her newest works at Hino Gallery.


*No opening reception will be held. Please wear a mask if possible when you come to the gallery.