EXHIBITIONS

  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展
  • 神田 喜和子 新作展

神田 喜和子 新作展Recent Works by Kiwako Kanda

2022年6月13日 ー 2022年7月2日June 13, 2022 - July 02, 2022

ヒノギャラリーでは2022年6月13日(月)より「神田喜和子 新作展」を開催いたします。

神田の絵画制作における長年の興味は、色彩とマチエールがあげられるように思います。少しずつ絵具を調合しつくり出す色彩は、厳密にいえばひとつとして同じものはなく、100を超える色見本やこれまで試作したデータをもとに新たな掛け合わせを考えていると、その果てしない可能性に夢が広がるといいます。またマチエールは、神田の作品においては偶発的に画面に現れることがほとんどですが、支持体づくりもこなす作家にとって、素材(物質)と切り離すことのできないその事象への関心は、自明のことなのかもしれません。

最近は、画面の中で起こる「視覚的な混乱」を興味深く見ているといいます。それは「図と地」の関係に置き換えられるような、錯覚がもたらす、視覚を含む知覚の混乱といえるかもしれません。神田は具体的なイメージを一切決めずに描き始めるのですが、はからずも、ある種の「イメージ」が立ち現れたとき、それはより強い印象を持って画面を支配しようとします。その瞬間、画面の中の均衡が揺るぎ、混乱が生じます。しかし、「イメージ」とはとても曖昧なもので、それを感受する知覚もまた、錯覚という現象が裏付けるように、確然たるものではありません。「物質的な現れ(表情)」にこそ魅力を感じるという神田にとって、物理的な現象と心理的な現象の駆け引きは常に制作にともなうのですが、ただ、「イメージ」とはある意味で物質によって導かれるものでもあります。浮かび上がる形象やマチエール、色彩などから、作家自身の、または鑑賞者の意識が誘発され、何らかの「イメージ」が創出されるとすれば、その契機になっているのはほかでもなく、神田が魅力ととらえる「物質的な現れ(表情)」によるものといえるでしょう。

神田の弊廊での個展は4年ぶりとなります。作品に現れた表情から、さまざまなイメージを感じ取っていただけたら幸いです。


*新型コロナ感染拡大防止のため、オープニングレセプションは控えさせていただきます。ご来廊時はマスクを着用くださいますようご協力をお願いいたします。また、開廊時間を11:00〜18:00と変更しておりますのでご注意くださいませ。今後の状況によっては会期、及び、開廊時間が変更になる場合がございますので、あらかじめご了承くださいませ。

Hino gallery is pleased to present a solo exhibition by Kiwako Kanda from Monday, June 13th, 2022.

Kanda's long-term specific interests in painting center around color and matiere. She says that the colors she creates by gradually mixing paint, little by little, can strictly speaking never be exactly the same, and when she considers new combinations based on more than 100 color samples and data recorded from prototypes she has made, there are seemingly endless possibilities. The matiere qualities are mostly incidental but as an artist who also creates canvases from the base material of grounding, her interest in this phenomenon, which is inseparable from the material (substance), is undeniable.

Recently, she says, she has been interested in the "visual confusion" that occurs on the canvas. This perceptual confusion, including the visual, is caused by illusion, and often suggests a “figure ground relationship.” Kanda begins each work without any specific image in mind, but when a certain "image" unexpectedly appears, it begins to dominate the picture plane. At that moment, the balance in the picture is shaken and confusion arises. However, a specific "image" is a vague thing, and the perception that perceives the “image” is also somewhat ambiguous, as evidenced by the illusionistic phenomena. For Kanda, who is attracted to "material manifestations (expressions)," a play between physical and psychological phenomena is always apparent, but the "images" are also, in a sense, guided by the material itself. If the artist's or viewer's consciousness is triggered by the emerging shapes, through matiere, and color to create some kind of "image," then this may due to the "material manifestations” which Kanda considers attractive in painting.

This will be the first solo exhibition for Kanda at our gallery in four years. We hope you will be able to perceive various images from the expressions in her works.


*To prevent the spread of COVID-19, no opening reception will be held. Please wear a mask when you come to the gallery. Also, please note that our regular opening hours have changed to 11am to 6pm. The period of the exhibition and opening hours may change according to future circumstances. We appreciate your understanding and cooperation.