EXHIBITIONS

  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》
  • 丸山 富之《垂直の夢》

丸山 富之《垂直の夢》Tomiyuki Maruyama "Vertical Dream"

2021年1月18日 ー 2021年2月6日January 18, 2021 - February 06, 2021

ヒノギャラリーでは2021年1月18日(月)より「丸山富之《垂直の夢》」を開催いたします。

丸山作品といえば、長崎県諫早市で採れる硬質砂岩、諫早石を用いたL字型の彫刻が象徴的ですが、それらの多くは作家によると「石のかたまりをもとに、地平から空への働きかけ」によって生まれたものだといいます。そして前回2018年の弊廊での個展では、その働きかけを少しだけ地下へと向けた作品を展観しました。視線の変化はその後さらに更新され、2019年に長野県の朝日美術館で開催された個展では、作品の「こちら側への視線」から「向こう側への視線」へと強く意識を移行させた作品《垂直の夢》を新作として発表しました。

この《垂直の夢》は、かたちを見ればL字型といえなくはないのですが、これまでのいわゆる丸山の「L字」と明らかに違うのは、Lの垂直面の比率が、水平面に比べると遥かに大きく、トンと押すとうしろへひっくり返ってしまうような絶妙なバランスで屹立していることです。むろん、石の重みと重力でそう容易に倒れはしないのですが、これも丸山作品の特徴のひとつである、床との設置面を少し浮上させたフォルムによって、そう感じさせるのかもしれません。
また、これまでの丸山のL字型には石そのものというより、彫り出すことによって生まれる空間への意識が強く見受けられたのですが、この《垂直の夢》では、鑿跡からもそれがより石の心部へと集められているようで、したがって、一見不安定な状態ながらも、かつ、諫早石より比重のある黒御影石をもってしても、その体幹のようなもので、何事もなく整然と立っているような印象を与えます。
石を取り巻く空間から、石の内部へと移動した作家の意識は、丸山のいう「こちら側」から「向こう側」への視線の移行とも言い換えられるかもしれません。ただ、丸山の作品はどれも、その両方を常に知覚していなければ成立せず、私たちの目に映るかたちは、その見事な均衡のもとに生まれた姿といえるでしょう。

今回の個展では、この《垂直の夢》に加え、同じアプローチでつくり上げたL字型の作品5点と、地面(地と空のあいだ)から空へ、そして地下への視線でつくり上げた四角いかたまりの作品3点を展示予定です。作家が向ける意識の方向に注目しながらご高覧いただけますと幸いです。

Image: 「垂直の夢」 2019, 黒御影石, 126.5×150×43cm

*新型コロナ感染拡大防止のため、オープニングレセプションは控えさせていただきます。ご来廊時はマスクを着用くださいますようご協力をお願いいたします。また、開廊時間を11:00〜18:00と変更しておりますのでご注意くださいませ。今後の状況によっては会期、及び、開廊時間が変更になる場合がございますので、あらかじめご了承くださいませ。

Hino gallery is pleased to present a solo exhibition entitled “Vertical Dream” by Tomiyuki Maruyama from Monday, January 18th, 2021.

A L-shaped sculpture, made of Isahaya Ishi, which is a type of hard sandstone, quarried in Isahaya City, Nagasaki, is an iconic form for Maruyama’s work. The artist has stated that these forms appear “by approaching the sky from the horizon, from the position or perspective of a stone.” In a previous exhibition at Hino gallery in 2018, Maruyama showed a group of works that were made using an approach where he transferred his line of sight to an apparent focal position which is just below the surface: slightly underground. The artist’s shift in perspective has changed since then, and he made a sculpture entitled “Vertical Dream,” by switching the direction of vision from ‘hither side’ to a more ‘thither side,’ as a new work for his solo exhibition at Asahi Museum of Art, Nagano in 2019.

“Vertical Dream” can be described as L-shaped, however, what is decidedly different from the ‘L-shape’ in his past works is that the vertical surface of the sculpture has a much higher proportion than the horizontal surface, and rises up in a perfect balance even though it looks as if it would fall over backwards if pushed. In reality it wouldn’t, due to the heaviness of the stone and the force of gravity. It is a unique form: the curved bottom face appears to hover, which is another characteristic of Maruyama’s sculpture, and it make the work feel precarious.
Also, in his past L-shaped works, it seems that Maruyama directed his attention to the space that was produced after carving out the stone but in “Vertical Dream,” his attention has shifted more to the inside of the stone as can be gleaned from the chiseled marks around the center of the work. Even though the form is seemingly precarious and can be unstable as it is made of black granite, which is heavier than sandstone, the work stands straight as if anchored by its very core as if nothing can perturb it.

The artist’s shift in consciousness from the space surrounding the stone to the inside of the material can be referred to as a change of sight direction, as Maruyama says, from the ‘hither side’ to the ‘thither side.’ However, his works would never be created if both sides were simultaneously perceivable by the artist: the form we see may be yielded from such an exquisite balance.

In addition to “Vertical Dream” the show features five more L-shaped sculptures, which were created using the same approach, and there are a few more “lumpish” works, which were produced again “by approaching the sky from the horizon” and "from underground." We hope you will enjoy the exhibition and be able to consider focusing on Maruyama’s perspective for each of the works.

Image: "Vertical Dream" 2019, black granite, 120×150×50cm

*To prevent the spread of COVID-19, no opening reception will be held. Please wear a mask when you come to the gallery. Also, please note that our regular opening hours have changed to 11am to 6pm. The period of the exhibition and opening hours may change according to future circumstances. We appreciate your understanding and cooperation.