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  • 高見澤文雄  新作展
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高見澤文雄 新作展Fumio Takamizawa Recent Works

2018年4月9日 ー 2018年4月28日April 09, 2018 - April 28, 2018

ヒノギャラリーでは2018年4月9日(月)より「高見澤文雄 新作展」を開催いたします。

高見澤にとって「繰り返し」「重ねる」という行為は、作品を生成する上で必要不可欠なプロセスといえます。振り返れば、作家としてキャリアをスタートさせた70年代から、扱う素材や手法こそ違えど、この二つの行為の痕跡はその時々の作品の中に明確に見ることができます。近年取り組んでいる絵画作品も、そうした行為の末に創出されていることは、作品をご覧いただければ容易にお分りいただけることでしょう。
ここ20年ほど高見澤は、波や川面のゆらめきから着想を得た絵画作品を発表しています。その制作手順は、撮影した川面の画像をキャンバスに投影し、その光の反射を絵筆で辿りながら波紋を重ねていくというものです。寄せては返す波や流れゆく川はいっときたりともその様相を留めることはありません。たゆたう様子を丹念に記憶するかのように、線描は色調を変えながら幾重にもなり、最終的には初発のイメージである水面とは姿を異にした、気の遠くなるほどの描線の集積が画面を覆い尽くします。移ろう水面、そして「繰り返し」「重ねる」という行為はまた、作家の時間への関心も示唆しています。キャンバスに残された線の重層は、過去であり現在であり未来である時間の蓄積、その一端といえます。下層部は全貌をうかがうことはできませんが、そこに在った/在るという事実は明らかで、また知覚できる表層であっても、次の瞬間には変化し移りゆくことを暗示しています。高見澤の作品は、そうした自然の摂理の形象であり、何十回、何百回、何千回と「繰り返し」「重ねる」行為こそが、作家の主観を解き放ち、より純粋な表現としてその形象化をさらに根源的なものへと導く重要なプロセスになっているのかもしれません。

ヒノギャラリーでは2年振りの個展となります。高見澤自身、40年以上懲りずに続けていると話すこの「繰り返し」「重ねる」仕事、その最新作をどうぞご高覧ください。

Reference images:《水底の木洩れ日 F》 2016, 油彩・キャンバス, 162×162 cm,《水底の木洩れ日 H》 2016, 油彩・キャンバス, 162×162 cm

Hino gallery is pleased to present a solo exhibition by Fumio Takamizawa from Monday, April 9th, 2018.

Repeating and layering are essential processes in the production of Takamizawa’s works. Since he began his career as an artist in the 1970s, despite using different materials and methods, the evidence of his preoccupation with these two actions has been consistently apparent and it remains as evident today.

For the past 20 years, Takamizawa has been making oil paintings inspired by water waves and lambency on the surfaces of rivers. He begins each painting by projecting his own photographic images of the surfaces of water onto canvas and he then traces the light reflections with oil painted lines again and again in such a way as to mirror the rippling movement of the water through his use of layering: there is no absolutely stable aspect when it comes to the restless waves of a flowing river. Takamizawa paints the lines using a range of different colors as if trying to recall the mesmerizing effect of every tiny undulation of drifting water. Ultimately only the excessive layers of the traced lines remain on the canvas, which look no longer than an images used to set up the initial motifs. His concerns about fluidity and the acts of repeating and layering also suggest the artist’s interest in time. The heavy layered lines can be said to exist in the past, the present and the future, as only fractions of time. The initial layers are barely visible in the paintings’ resolved states, but their presences are felt. There is an indication of change from one moment to another, constantly in transition. Takamizawa’s works are a sort of representation of natural providence and his excessive use of repeated and layered processes are essential actions to cut him free from all subject matter in order to generate pristine expression, which lends itself to the association with more primordial elements.

We are presenting a solo exhibition by Takamizawa for the first time in 2 years. The artist himself acknowledges that he has been insatiably continuing to use repetition and layering in his work for over 40 years. We hope you will enjoy his most recent works, which have been created using the same processes again.

Reference images: "Light Filtering Through the Trees on the Bottom of Water F" 2016, oil on canvas, 162×162 cm, "Light Filtering Through the Trees on the Bottom of Water H" 2016, oil on canvas, 162×162 cm