EXHIBITIONS

  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展
  • 須賀 昭初  展

須賀 昭初 展Shohatsu Suga Painting Exhibition

2017年11月13日 ー 2017年12月2日November 13, 2017 - December 02, 2017

ヒノギャラリーでは2017年11月13日(月)より「須賀昭初展」を開催いたします。

1970年代、作家として活動を始めた頃の須賀は、角材や鉄板などを用いたインスタレーション作品を主に発表していました。その後ほどなくして、当時ではまだめずらしかったコットンのロウ(生の)キャンバスに出会います。この素材が持つ物質としての魅力に一気に引き込まれた須賀は、それを用いた創作、つまり平面作品に取り組むようになりました。
その契機どおり、当初須賀はこのキャンバス(生地)の持つ輝きをどうすれば活かせるかを試行し、その結果、画面に一切手を加えない地の面と、透明メディウムのみを塗り重ね、わずかに黄褐色へと変化した面とで構成された作品を発表します。しかし、そのように素材から着想を得て創出された画面は、極めて純粋であるがゆえに、絵画の発展に欠かせない「色彩」そして「描く」という問題を徐々に露呈し、長く作家を苦しめることになります。とはいえ、須賀の物質への興味は削がれることなく、むしろそこを拠り所とし、この立ちはだかる難題に挑んでいきました。
90年代後半、色材がゆっくりとロウ・キャンバスに染み込む感覚を体得した須賀は、その上から透明メディウムを塗り込み、十分乾いたあと今度はそこへ一気に色を重ね、また拭きとったりといった手法で、形態、そして空間を擁した画面を出現させることに成功しました。素材や色材がもたらす思いもよらぬ反応はまた、作家を即物的な境地へ追い込み、結果「描く」行為を導き出す一助にもなったのです。
今回発表する新作の中には、当時と同様のプロセスでつくり出された作品があるといいます。作家はそれを再制作というかたちではなく、さらなる追求と位置づけています。試行が画面を生成する須賀の作品にとって、それは然るべきアプローチであり、また新たな展開へと踏み出す一歩であるともいえるでしょう。

ヒノギャラリーでは3年ぶりの個展となります。還元しながら進化を遂げる須賀昭初の絵画を是非ご高覧ください。

Hino gallery is pleased to present a solo exhibition by Shohatsu Suga from Monday, November 13th, 2017.

In the 1970s, when Suga began his career as an artist, he mainly presented installation work using square wooden logs and steel sheets. Soon afterwards he discovered raw cotton canvas, which was not such a common material at that time in Japan. Suga became immediately obsessed with the beauty of this material as a substance, and he shifted his creative focus onto making work with this type of canvas.

He was initially motivated by how he could accentuate the sort of brilliancy inherent in the canvas itself as a painting, and so he created work that allowed the purity of the surface to remain as it is, and only applied transparent medium at certain times, which made the surface turn a slightly brownish yellow. However, this approach producing painting that retain the inherent materiality of the surface eventually exposed problems relating to color and drawing: the inevitable elements for making paintings. Suga struggled to overcome these problems for many years but didn’t lose his interest in material objects – rather, he felt challenged by this obsession.

In the late 90s, he learned how to allow color to seep into the raw canvas and developed a process of rubbing transparent mediums into the stained canvas and leaving them to dry before recoating with acrylic color and wiping it off. Through this process the work yielded spontaneous forms and breath-like space. The unpredictable qualities from the material and color also caused the artist to physically react, bringing in act of drawing.

Some works included in this exhibition were made using this process however Suga considers this approach as further experimentation rather than simply remaking. This could also be considered the next phase of his creation.

Suga’s works will be showcased at hino gallery for the first time in 3 years. We hope you will enjoy his most recent paintings, which have been developed through reduction.